نرخ بازگشت سرمایۀ اجایل مارکتینگ ( بازاریابی چابک )
ترجمه و تالیف ( با اندکی تغییرات ) : آیدین افشار
همانند یک اسموتی خوشمزه ، اجایل مارکتینگ ، یک بسته ویژه از فواید بسیار است و همانند یک دستگاه مخلوط کن با کیفیت و پر قدرت ، آموزش رسمی بازاریابی چابک ، آنرا بهتر و بهتر می کند و البته همانند همان دستگاه مخلوط کن با کیفیت و پر قدرت می تواند گران قیمت هم باشد .
اما آیا واقعاً ، کارگاه ها ، داشتن مربی یا مدرس ارزش هزینه کردن یا سرمایه گذاری را دارند ؟
در جایگاه یک مربی اجایل مارکتینگ ، باید بگویم که با جواب « بله » برای پرسش بالا نسبتاً موافق هستم . اما برای این موافقت و احساس درونی ، نیاز به شواهدی قوی برای صحه گذاشتن بر این جواب دارم . در این مقاله اطلاعاتی وجود دارد که نیاز واقعی به آموزش و یادگیری بازاریابی چابک را تایید می کنند .
استدلالی که بیان خواهم کرد به شکل زیر خواهد بود :
- مربیان و مدرسین اجایل مارکتینگ کمک می کنند که پیاده سازی آن سریعتر اتفاق بیافتد ، اختلال ها را کاهش می دهند و اطمینان می یابند که افراد به نحو احسن آن را می آموزند و به کار می گیرند .
- بازاریابی چابک مزایای قابل شمارش بسیاری برای تیم مارکتینگ ( بازاریابی ) دارد . ما در اینجا به میزان ماندگاری پرسنل و نرخ بازگشت سرمایۀ کمپین های مارکتینگ ( بازاریابی ) با این متدلوژی خواهیم پرداخت .
- به دلیل توانمندی متدلوژی اجایل ( چابک ) در ایجاد و تحویل مزایای خودش ، یادگیری اجایل مارکتینگ ، نرخ بازگشت بسیار سریع و بالایی دارد . به عبارت دیگر ، مبالغ پرداخت شده برای یادگیری اجایل بازاریابی چابک ، بارها و بارها بر می گردد .
در این خصوص مطالب زیادی برای بررسی و واکاوی وجود دارد ، اما اجازه دهید این را بپذیریم که یادگیری اجایل مارکتینگ در حقیقت به تیم ها و سازمان ها کمک می کند تا موفق شوند .
شکاف آموزش بازاریابی چابک
طبق آخرین گزارش اجایل مارکتینگ ، مشخص گردیده است که حدود ۵۵ درصد از تیم های بازاریابی چابک ، طبق بازخوردهای دریافتی از افزایش توانمندی هایشان برای از بین بردن موانع و مشکلات راضی هستند . حدود ۵۲ درصد دیگر ، دید بهتری نسبت به وضعیت پیدا کرده اند و حدود ۴۷ درصد دیگر با ایجاد حرکت به سمت تحول و پیاده سازی رویکرد اجایل ( چابک ) با کیفیت بهتری کارهای خود را انجام و نتایج را تحویل می دهند .
اما اگر اجایل مارکتینگ رویکردی فوق العاده و عالی است ، چرا فقط ۳۷ درصد تیم های مارکتینگ ( بازاریابی ) نسبت به تحول به سمت آن اقدام می کنند ؟ به نظر می رسد که ما با یک کمبود آموزش مواجه هستیم چرا که حدود ۳۸ درصد از تیم های مارکتینگ ( بازاریابی ) مصاحبه شونده ، عدم وجود آموزش کافی را مانع اصلی ایجاد تحول و پیاده سازی متدلوژی اجایل ( چابک ) می دانند .
در نمودار زیر آمار مقایسه ای جالب توجهی وجود دارد که شامل موارد زیر می شود :
- تیم هایی که اصولا نمی دانند متدلوژی بازاریابی چابک چیست : ۱۷ درصد
- تیم هایی که نسبتا با اجایل مارکتینگ آشنایی دارند : ۲ درصد
- تیم هایی که وقت برای یادگیری و آزمون ندارند : ۶ درصد
- تیم هایی که ابزارهای مناسب ندارند : ۵ درصد
- تیم هایی که پشتوانۀ اجرایی ندارند : ۵ درصد
- تیم هایی که به شکل موثر و عالی از بازاریابی چابک استفاده می کنند : ۲۶ درصد
- عدم وجود آموزش کافی در حوزۀ اجایل مارکتینگ : ۳۸ درصد
آموزش چگونه به تیم های بازاریابی چابک ، کمک می کند ؟
طبق بررسی به عمل آمده بر روی تیم هایی که در حال حاضر با رویکرد اجایل مارکتینگ ( بازاریابی چابک ) کار می کنند ، مشخص شد که آموزش ، نقش کلیدی را در موفقیت آنها بازی می کند .
از تیم های مختلف خواسته شد که ابزارهای ارزشمندی را که در طی دورۀ گذار به سمت اجایل مارکتینگ استفاده کردند مشخص کنند که موضوع « آموزش » بارها و بارها تکرار شد . آمار دریافتی در خصوص استفاده از امکانات آموزشی مرتبط با اجایل مارکتینگ ( بازاریابی چابک ) به صورت زیر است :
- دوره های آموزشی آنلاین و وبینارها : ۴۴ درصد
- کلاس ها و کارگاه های آموزشی خارج از سازمان : ۳۳ درصد
- مشاوران و مدرسان متدلوژی اجایل ( چابک ) بیرون از سازمان : ۲۶ درصد
- برنامه های دریافتی از موسسات آموزشی : ۲۵ درصد
- مربیان متدلوژی اجایل ( چابک ) درون سازمان : ۲۳ درصد
همچنین ، طبق آخرین گزارشات مربوط به حوزۀ اجایل ( چابک ) ، منتشر شده در سایت State of Agile ، این سوال از تعداد بسیاری از متخصصان حوزۀ اجایل ( چابک ) پرسیده شد که چه چیزی به آنها کمک کرد تا بتوانند کاربرد اجایل ( چابک ) را توسعه و رشد دهند ، حدود ۵۳ درصد پاسخ دادند که مربیان تحول و پیاده سازی اجایل مارکتینگ ( بازاریابی چابک ) درون سازمان بسیار مفید بودند . از بین افرادی که با چالش های توسعه و رشد دادن استفاده از متدولوژی اجایل مارکتینگ ( بازاریابی چابک ) درگیر بودند ، ۳۵ درصد به کمبود آموزش به عنوان عامل اصلی عدم موفقیت در تحول به سمت اجایل مارکتینگ ( بازاریابی چابک ) اشاره کردند .
تا اینجا روشن شد که مدرسان ، مربیان و مشاوران ، کمک می کنند که این متدولوژی مستقر شده و کار کند ، اما آیا این موضوع برای سرمایه گذاری و هزینه کرد منابع مالی خودتان که به سختی به دست می آیند ، یک دلیل کافی و قوی هست ؟
در مقالۀ بعد به قسمت دوم استدلالمان می پردازیم که اجایل مارکتینگ ( بازاریابی چابک ) ، به صورت واقعی مزایای قابل شمارشی برای تیم های مارکتینگ ( بازاریابی ) دارد .
پایان قسمت اول
ادامه دارد ……….
Author Profile
Latest entries
مقالات۱۳۹۹٫۰۶٫۲۶مزایای اجایل مارکتینگ ( بازاریابی چابک ) ، آمارهایی که لازم است بدانید – قسمت سوم
مقالات۱۳۹۹٫۰۶٫۱۲اجایل مارکتینگ ( بازاریابی چابک ) ، مزایا و آمارهایی که لازم است بدانید – قسمت دوم
دوره های آنلاین ( وبینارها )۱۳۹۹٫۰۶٫۱۱کلاس آموزشی آنلاین آشنایی مقدماتی با اجایل مارکتینگ نگرش اجایل ( چابک ) و روش های پیاده سازی در مارکتینگ ( بازاریابی )
مقالات۱۳۹۹٫۰۶٫۱۰اجایل مارکتینگ ( بازاریابی چابک ) ، مزایا و آمارهایی که لازم است بدانید – قسمت اول