« منشور کار تیمی » برای اجایل مارکتینگ ( بازاریابی چابک ) – قسمت اول

« منشور کار تیمی » برای اجایل مارکتینگ ( بازاریابی چابک )

ترجمه و تالیف ( با اندکی تغییرات ) : آیدین افشار

 

هنگامی که گروهی از انسان ها برای اولین بار تصمیم می گیرند به شکل ابتکاری و تیمی همکاری کنند ، به خاطر اینکه بتوانند کشف کنند که چگونه در یک مسیر واحد حرکت کنند ، مسائلی سِحرآمیز و اسرارآمیز تجربه می کنند .

شخصیت های متفاوت شروع به مذاکره می کنند که چگونه مسئولیت ها را تقسیم خواهند کرد ، اعضای در مورد خصوصیات عجیب یکدیگر می آموزند ، مهارت های افراد شناخته می شوند و سرانجام اولین بحث و جدل ها شروع می شود که فعالیت ها و وظایف چگونه انجام شوند و همین موضوع اولین ضربه ها را بر پیکر تیم وارد می کند .

در هر پروژه و تیمی ، بین افرادی که با هم برای اولین بار و برای رسیدن به یک هدف مشترک کار می کنند ، تقریباً همیشه اصطکاکی وجود خواهد داشت .

تفاوت بین یک تیم « سازنده و خوشحال » با یک تیم « بی نظم و بدون بهره وری » در این نکته است که این تیم ها چگونه حرکت خود را از پس اصطکاک های موجود مدیریت می کنند . به عبارت دیگر آنها چگونه می توانند خود را به تیمی با عملکرد بالا تبدیل کنند .

تنها راه اینکه تیم های اجایل ( چابک ) بتوانند درک مشترک ، مسئولیت و هماهنگی در ساختار خود به وجود آورند ، این است که یک منشور و قانون اساسی برای خود بسازند . اگر با چنین مقوله ای آشنایی ندارید ، بهتر است فکر کنید که این هم نوعی قانون است .

“ منشور کار تیمی » ، یک راه عالی برای کاهش میزان سردرگمی در اعضای تیم است . این منشور همچنین باعث کاهش دوباره کاری ها و ریسک در چرخۀ حیات پروژه خواهد شد و سرانجام باعث خواهد شد که اعضای تیم به یک هدف واحد ، متعهد و ملتزم باشند . این منشور ، همانند یک قطب نما مسیر همکاری را برای اعضای تیم هموار خواهد کرد .

 

قوانین نانوشته برای کار تیمی ، کافی نیستند

این یک عرف است که بسیاری از تیم ها ، معمولا قوانینی نانوشته برای انجام وظایفشان دارند که عملکردشان را تحت تاثیر قرار می دهند . با اینحال بعید و تقریبا غیر ممکن است که قوانین نانوشته بتوانند همانند قطب نما هدایت گر تیم برای رسیدن به اهداف تعیین شده و کارکرد موثر باشند .

دلایل ناکارآمدی قوانین نانوشته عبارتند از :

  • ممکن است نادیده گرفته شوند ، فراموش شوند و یا برداشت اشتباهی از آنها شود .
  • ممکن است اعضای تیم برداشت های متفاوت و متنوعی از آنها داشته باشند .
  • برای اعضای جدید تیم نامشخص و پنهان هستند و باعث می شود که آنها به سختی با مکانیزم موجود هماهنگ و همراه شوند .
  • امکان بهبود مستمر و تجمعی آنها وجود ندارد .

ایجاد کردن منشور و قانون اساسی تیم ، باعث می شود که مسائل ارتباطی اشتباه مرتبط با ارزش های تیم حذف شوند و رفتار مناسبی نیز داشته باشند .

مشخصات یک « منشور کار تیمی » کامل برای اجایل مارکتینگ

یک « منشور کار تیمی » بهینه شبیه چیست ؟

زمانی که یک تیم جدید اجایل مارکتینگ ( بازاریابی چابک ) ایجاد می کنیم ، بر روی موارد زیر تمرکز می کنیم تا بهترین “ منشور کار تیمی » را برای کسب و کار ایجاد کنیم .

  • بهنگام و به موقع تهیه شود .

اولین “ منشور کار تیمی » باید در نزدیکترین زمان ممکن به آغاز کار تیم ایجاد شود .

  • مختصر و مفید باشد .

این منشور ، باید حداکثر ۱۰ قانون داشته باشد که اعضای تیم بتوانند به راحتی آنها را درک کنند و همیشه در ذهن داشته باشند .

اگر “ منشور کار تیمی » ، ۱۰۰ قانون داشته باشد ، بسیاری از آنها نادیده گرفته خواهند شد . “ منشور کار تیمی » را به صورت مختصر ، شیرین و ماندگار در ذهن ایجاد کنید .

  • توسط اعضای تیم تهیه شده باشد .

از آنجایی که همه اعضای تیم در پیروی از قوانین “ منشور کار تیمی » پاسخگو خواهند بود ، بنابراین این منشور باید منعکس کنندۀ باورهای همۀ آنها باشد و نه تفکرات مدیران آنها . زمانی که اعضای جدید به تیم اضافه می شوند ، “ منشور کار تیمی » می تواند تکامل پیدا کند .

  • صریح و قابل اجرا باشد .

قوانین ایجاد شده در “ منشور کار تیمی » ، باید به حدی صریح بیان شوند که اعضای تیم با قاطعیت بگویند که آیا انجام می شوند یا انجام نمی شوند . با این حال ، آنها می توانند که تجربیات و احساسات خود مانند غرور و پیشنهاد کمک را نیز با صراحت بازتاب دهند .

  • پویا و قابل اتکا باشد .

“ منشور کار تیمی » یک سند زنده است . به این منشور باید اجازه داد که بر اساس اطلاعات جدیدی که در تیم تولید یا کشف می شوند ، تغییر یابد . اما اطمینان حاصل کنید که این تغییرات به صورت روزانه یا هفتگی نباشد ، چرا که تغییرات در این حالت و در بازه های زمانی کوتاه مدت باعث سردرگمی خواهد شد .

  • واقعبینانه باشد .

منشور کار تیمی باید به گونه ای تهیه شود که طبق شرایط فعلی تیم ، معقول و واقعبینانه باشند و نباید شامل آرزوها و خواسته هایی باشند که تیم فقط در شرایط ایده آل می تواند آنها را به انجام رساند .

  • همیشه در دسترس و در دید اعضای تیم باشد .

فایل هایی مانند PDF یا Ms Word ، مکان های خوبی برای نگهداشتن « منشور کار تیمی » نیستند . اگر با اعضای تیم تان در یک مکان کار می کنید ، یک برگ کاغذ در فضایی که جلوی دید همه هست قرار دهید تا همه قوانین را همواره ببینند . در غیر اینصورت اعضای تیم باید صفحۀ پشت زمینۀ کامپیوترها و موبایل های خود را به « منشور کار تیمی » اختصاص دهند .

  • مورد توافق همه باشد .

این یک باید است که همه اعضای تیم به قوانین این منشور اعتقاد کامل داشته باشند . بنابراین در زمان تنظیم ، به اعضای تیم ، زمان و فضای کافی داده شود تا مشارکت لازم را داشته باشند . نباید فضایی ایجاد شود که اعضای تیم ساکت شوند .

 

« منشور کار تیمی » می تواند به یک منبع واقعی قانون که توسط اعضای تیم و برای تیم تهیه شده است ، تبدیل شود . برای اینکه این اتفاق بیافتد ، به تیم ها توصیه می شود که به این نکته باور داشته باشند که ، رعایت کردن معیارهای منعکس شده در « منشور کار تیمی » هستند که باعث همکاری با هم می شود . حال اجازه بدهید کشف کنیم که این معیارهایی که در « منشور کار تیمی » برای تیم اجایل مارکتینگ ( بازاریابی چابک ) ایجاد کرده ایم ، چگونه کار می کنند .

پایان قسمت اول

ادامه دارد ….

مقالات دیگر :

دیدگاهتان را بنویسید