منشور کار تیمی برای اجایل مارکتینگ ( بازاریابی چابک ) – قسمت سوم

منشور کار تیمی برای اجایل مارکتینگ ( بازاریابی چابک ) – قسمت سوم

ترجمه و تالیف ( با اندکی تغییرات ) : آیدین افشار

لینک قسمت اول مقاله

لینک قسمت دوم مقاله

عناصر « منشور کار تیمی » برای تیم اجایل ( چابک ) شما

حالا که شما می دانید « منشور کار تیمی » برای تیم اجایل ( چابک ) شما چگونه می تواند سخت ترین کار را انجام دهد ، می توانیم به بررسی این موضوع بپردازیم که این منشور واقعا باید حاوی چه چیزهایی باشد که بیشترین تاثیر ممکن را ایجاد کند . تاکنون موارد مشابه بسیاری تهیه شده است ولی تقریبا همۀ آنها شامل مخلوطی از عناصری است که هدف آنها شفاف سازی و اجماع در خصوص قسمتهای مشکل ساز فرآیند کار تیم است .

سابقه

این مورد را به جایی اضافه کنید که تیم خود را در یک نقطۀ معین در زمان پیدا می کند . توضیح مختصری در خصوص اینکه تیم چگونه شروع کرد و الان کجاست ارائه دهید . بر روی مسیر و ماموریتی که دارید تمرکز کنید . این موارد هم برای اعضای جدید و تازه وارد به تیم که در حال یکی شدن با تیم هستند و هم برای اعضای قبلی که در تیم هستند و احساس می کنند که بر روی اهداف تیم سرمایه گذاری کرده اند ، بسیار مفید خواهد بود .

مثال : ما یکسال قبل با دو نفر تیم را تشکیل دادیم و الان یک گروه از ۵ شوالیۀ اجایل مارکتینگ ( بازاریابی چابک ) هستیم . ما با دقت ، توجه به جزئیات و حس خوبی از شوخ طبعی ، کار می کنیم و هر آنچه را که بخواهیم فتح می کنیم .

نقش ها

زمانی که شما تیم های خود=سازمانده و خودکفا به لحاظ عملکردی ایجاد می کنید ، می توانید به راحتی حدودی را که هر عضو تیم مسئول انجام کدام کارها است ، حذف یا کمرنگ کنید . زمانی که نقش ها و مسئولیت ها شفاف نیستند ، شبیه این است که هر فرد میزان پاسخگویی خود را در قبال تک تک کارهای تعریف شده از دست می دهد . اینجاست که ایجاد کردن یک بخش برای نقش ها در « منشور کار تیمی » می تواند بسیار مفید باشد .

یک لیست از مسئولیت های اصلی که هر عضو مشارکت کننده در تیم به صورت واضح و شفاف برای مشخص شدن اینکه « چه کسی چه مسئولیتی دارد » تهیه کنید تا بتوانید جلوی سردرگمی و در نتیجه کاهش سرعت تیم در اجرای کارها را بگیرید .

مثال :

نقش ها :

  • راب : مدیر بازاریابی ( هماهنگ کنندۀ عملیات و ابتکارات بلند مدت ، بودجه و ارتباطات درون تیم )
  • ناتالیا : متخصص بازاریابی محتوایی ( طراحی و تولید محتوای عالی برای وبلاگ و وبسایت )
  • جیل : مختصص PPC ( کارشناس ارشد پرداخت بر اساس تبلیغات AdW و تبلیغات شبکه های اجتماعی )
  • تومو : مختصص SEO ( بررسی کردن Google و اطلاع دادن به تیم و بهینه سازی حوزۀ کاری تیم و نحوۀ حضور در وب )
  • رینا : مدیر ارتباطات و رویدادها ( هماهنگی شبکه های اجتماعی ، رویدادهای آنلاین و آفلاین و روابط خارجی )

توضیح ضروری : ما خود-سازمانده و صاحب ابتکار عمل در کار و فعالیت هستیم . ما غالباً در صورت ضرورت و نیاز ، در حوزه های دیگر نیز مشارکت می کنیم تا کار مورد نظر انجام شود .

اهداف

نتایج کلیدی اهداف تیم خود را تعریف کنید و آنها را در یک لیست به صورت شفاف و مختصر به نحوی که در دسترس همه اعضای تیم باشد ، بنویسید . مسیر حرکت و دورنمای آن زمانی که تیم با سرعت در حال اجرای برنامه های خود است ، به آسانی منحرف می شود . قراردادن نتایج کلیدی اهداف در « منشور کار تیمی » باعث می شود که تیم ، یک قطب نما برای حرکت دائمی به سمت اهداف تعریف شده داشته باشد .

توضیح ضروری : اصطلاح ( Objective Key Results = OKR ) به « نتیجه کلیدی هدف »  ترجمه شده است .

مثال :

اهداف ما :

  • ایجاد ترافیک ارگانیک به وب سایت ( در حال رشد نگهداشتن ترافیک ارگانیک به سایت و هدفگذاری برای رسیدن به ۸۰۰ عملیات فروش از طریق ترافیک ارگانیک )
  • ایجاد ترافیک بر اساس تبلیغات پولی به وب سایت ( در حال رشد نگهداشتن ترافیک پولی به سایت و هدفگذاری برای رسیدن به ۲۰۰ عملیات فروش از طریق تبلیغات پولی )
  • ایجاد ترافیک بر اساس تبلیغات شبکه های اجتماعی به وب سایت (در حال رشد نگهداشتن ترافیک بر اساس تبلیغات شبکه های اجتماعی به سایت و هدفگذاری برای رسیدن به ۴۰۰ بازدید از طریق ترافیک بر اساس تبلیغات شبکه های اجتماعی )
  • ایجاد سرنخ های با کیفیت بازاریابی : ( ایجاد حداقل ۲۰ سرنخ با کیفیت بازاریابی برای تیم فروش )
  • کاهش نرخ پرش : ( هدفگذاری برای کاهش نرخ پرش تمام صفحات سایت به زیر ۳۰% )

ارزش ها

ارزش های تیم ، در قلب « منشور کار تیمی » هر تیم اجایل ( چابک ) قرار دارد . اعضای تیم را جمع کنید و بر روی انتخاب حداقل ۳ ارزش مشترک تصمیم بگیرید که  در راهی که با هم همکاری خواهید کرد به آنها مقید باشید .

مثال :

  • برای این تیم ، بهره وری بیشتر از چارت سازمانی ارزش دارد .
  • ما به صورت مداوم برای دریافت بازخورد و همچنین همکاری برای بهبود مستمر با آغوش باز استقبال می کنیم .

 

فرآیندها

جریان کار تیمی خود را به شکل واضح و مختصر توضیح دهید تا در یک مسیر ساده تر و استوار در کنار یکدیگر کار کنید و همچنین بتوانید به راحتی از اعضای جدید استقبال کنید . اگر شما یک تیم فوق العاده تخصصی باشید این یک عنصر ویژه و مهم برای « منشور کار تیمی » شماست ، کارشناسان ارشد و متخصص بر روی یک جنبۀ خاص از کارهای شما متمرکز می شوند .

مثال :

مراحل راه اندازی و انتشار وب سایت :

  • اضافه کردن محتوای تایید شده در وردپرس ( استفاده کردن از نسخۀ نوشتاری به جای نسخۀ دیداری )
  • اضافه کردن عکس ها و بهینه سازی آنها برای سئو
  • اضافه کردن عنوان متا و توضیح متا
  • ساختار دادن به حرکت حلزونی ( در حد امکان کوتاه نگهدارید و همیشه کلمات کلیدی را اضافه کنید )
  • تهیه یک ذخیرۀ موقت و بررسی همه چیز بر روی نسخۀ پیش نمایش .
  • انتشار و اطلاع دادن به تیم

 

ادامه دارد …

دیدگاهتان را بنویسید