مزایای اجایل مارکتینگ ( بازاریابی چابک ) ، آمارهایی که لازم است بدانید – قسمت سوم

مزایای اجایل مارکتینگ ( بازاریابی چابک ) ، آمارهایی که لازم است بدانید – قسمت سوم

ترجمه و تالیف ( با اندکی تغییرات ) : آیدین افشار

لینک قسمت اول مقاله

لینک قسمت دوم مقاله

مزایای فسلفۀ اجایل در خارج از مارکتینگ ( بازاریابی )

قبل از اینکه به بررسی این موضوع بپردازیم که شما چگونه می توانید به این مزایا برسید ، اجازه دهید به فضای خارج از مارکتینگ ( بازاریابی ) هم نگاهی داشته باشیم . شکل زیر یک گزارش سالیانه از بررسی وضعیت اجایل ( چابک ) است :

اجایل مارکتینگ بازاریابی چابک

مزایای اصلی پیاده سازی فلسفۀ اجایل عبارتند از مدیریت تغییر اولویت ها ، بهره وری تیم و شفافیت پروژه که در طی سه سال گذشته همواره در صدر قرار داشتند . به طرز جالبی بسیاری از مزایای تعریف شده در گزارش فوق ، تنها برای دنیای نرم افزار و فناوری اطلاعات نیست . گذشته از کیفیت بالای نرم افزار ، اصول مهندسی بهبود یافته و قابلیت نگهداری نرم افزار ارتقاء یافته ، بازاریابان می توانند از از مزایای تفکر و فلسفۀ اجایل در کارشان استفاده کنند .

حتی تطبیق و تنظیم کسب و کار / فناوری اطلاعات هم برای بازاریابانی که اغلب کارهای خود را با دید محدود در مورد تأثیر آن بر اهداف بزرگتر کسب و کار انجام می دهند ، مفید است .

چگونه می توان از مزایای اجایل مارکتینگ ( بازاریابی چابک ) بهره مند شد

واضح است که پیش از آنکه بتوانید به مزایای اجایل مارکتینگ ( بازاریابی چابک ) دست پیدا کنید ، لازم است که اولین قدم مهم را بردارید . سه گزینه برای شروع توسعۀ اجایل ( چابک ) شما وجود دارد :

  • اصول و ارزش های فلسفۀ اجایل ( چابک ) را بررسی کنید : این موضوع هستۀ اصلی هر تیم اجایل ( چابک ) و البته همۀ تیم های اجایل ( چابک ) است . اینها برای همه تیم های مارکتینگ ( بازاریابی ) ، نرم افزار ، مراقبت بهداشتی یا فناوری اطلاعات .
  • برای شروع فقط تعداد کمی تمرین اجایل ( چابک ) شدن انتخاب کنید : اگر یک دگردیسی عملیاتی بزرگ برای اجایل ( چابک ) شدن انتخاب کنید ، دور از دسترس خواهد بود . با رویکردی افزایشی در یک زمان ، یک یا دو موضوع برای تمرین اجایل ( چابک ) شدن انتخاب کنید .
  • همۀ رویکردهای تفکر اجایل ( چابک ) را به طور کامل بشناسید و درک کنید : اسکرام ، کانبان ، ناب و اسکرامبان . هر کدام از این چهارچوبها برای اجایل مارکتینگ ( بازاریابی چابک ) مزایا و معایب خود را دارند .

ارزش ها و اصول اجایل ( چابک )

ارزش ها و اصول خاصی وجود دارند که به صورت ویژه برای زمینۀ اجایل مارکتینگ ( بازاریابی چابک ) ایجاد شده اند ، ولی اینجا بر اصول اولیۀ ایجاد شده تحت عنوان « اعلامیۀ اجایل ( چابک ) برای توسعۀ نرم افزار » تمرکز خواهیم کرد .

یکی از مسائل این سند این است که پدیدآورندگان آن ، اعلامیه را با این جمله شروع کرده اند که ” یافتن راه های بهتر برای توسعۀ نرم افزار با انجام دادن و کمک به دیگران که آنها هم انجام دهند ” .

زمانی که بازاریاب ها تلاش می کنند نمودارها و توان عملیاتی را درک کنند و بفهمند که چه هست و چه نیست ، این موضوع می تواند کمک کننده باشد که همکاران ما در حوزۀ توسعۀ نرم افزار هم روزی در زمینۀ اجایل ( چابک ) ، مبتدی و شبیه یک جنین بودند . آنها به این ایده ها اینگونه نرسیدند که یک روز از خواب بیدار شوند و همۀ ایده هایی که داشتند در یک روز عملیاتی و اجرایی شده باشد .

پس از کار و تلاش فراوان برای ، چهار ارزش اصلی شناسایی شد :

  • افراد و تعاملات بین آنها بالاتر از فرآیندها و ابزارها .
  • نرم افزار قابل استفاده و در حال کار بالاتر از مستندات جامع .
  • مشارکت مشتری در انجام کار بالاتر از مذاکرات قراردادی .
  • پذیرش تغییرات بالاتر از دنبال کردن یک برنامۀ از پیش تعیین شده .

با بررسی های عمیق تر ، دوازده اصل به عنوان اعلامیۀ اجایل ایجاد تعریف شد . باید یادآور شد که این اصول عمدتاً نرم افزار – محور هستند ولی باز تعریف آنها به عنوان اصول برای مارکتینگ ( بازاریابی ) کار سختی نیست .

  • بالاترین اولویت ما افزایش و جلب رضایت مشتری با تحویل سریع و مستمر محصول با ارزش است .
  • از تغییر الزامات ، حتی در اواخر کار استقبال کنید . فرآیند اجایل ( چابک ) ، تغییر را در جهت مزیت رقابتی مشتری مهار می کنند .
  • تحویل زود به زود محصول قابل استفاده در بازه های زمانی دو یا سه هفته یک بار تا دو یا سه ماه یک بار با ترجیح بر فاصله های زمانی کوتاه تر
  • ذینفعان کسب و کار و مجریان در طول پروژه باید به صورت روزانه با هم در ارتباط باشند و کار کنند .
  • پروژه ها را با همکاری افراد با انگیزه اجرا کنید ، فضای مناسب را برای آنها ایجاد کنید و ملزومات آنها را در اختیارشان قرار دهید و به آنها اعتماد کنید تا کارها را انجام دهند .
  • کارآمدترین و موثرترین روش برای انتقال اطلاعات به تیم توسعه و بین اعضای تیم ، گفتگوی چهره به چهره است .
  • محصول قابل استفاده اصلی ترین معیار سنجش پیشرفت است .
  • فرآیندهای اجایل ( چابک ) ، توسعه و تولید پایدار را ترویج می کنند . سرمایه گذاران ، توسعه دهندگان و تولید کنندگان و کاربران باید بتوانند سرعت پیشرفت ثابتی را برای مدت نامحدودی حفظ کنند .
  • توجه مداوم به برتری فنی و طراحی خوب باعث افزایش چابکی می شود .
  • سادگی – هنر به حداکثر رساندن مقدار کار انجام نشده – ضروری است .
  • بهترین معماری ها ، نیازمندی ها و طراحی ها از تیم های خود سازمانده ، پدید می آیند .
  • در فواصل زمانی منظم ، تیم چگونگی موثرتر بودن را بررسی می کند ، سپس بر اساس تغییرات مورد نیاز ، رفتار خود را با آنها منطبق و تنظیم می کنند .

به خاطر داشته باشید ، رسیدن به تمام مزایای اجایل مارکتینگ ( بازاریابی چابک ) ، در مرحلۀ اول از طرز تفکر و نگرش آغاز می شود و در مرحلۀ دوم از مجموعه ای از کارها و عملکردها .

پایان قسمت سوم

ادامه دارد

شبکه های اجتماعی :

instagram.com/aidinafshar.ir

instagram.com/aidinafshar.official

twitter.com/afshar_aidin

دیدگاهتان را بنویسید